METAMKINE / JEROME NOETINGER:

"I'M TRYING TO OPEN IT UP TO NEW AUDIENCES AND BREAK DOWN ALL THESE BARRIERS..."

(от академизма до musique concrete, от John Oswald до Otomo Yoshihide)


Интеллигенты, как известно, часто любят то, что не могут понять.


"I RUN METAMKINE ALONE AND SPEND ALL MY TIME ON IT. OF COURSE, I'M NOT PAID FOR THIS, SO SOMETIMES IT IS NOT EASY. AND I WORK FOR THE MAGAZINE "REVUE & CORRIGEE". I ORGANIZE CONCERTS AND THE EVENNINGS WITH EXPERIMENTAL FILMS IN GRENOBLE. I'M A MEMBER OF COREAM (an association of composers) AND OF THE CELLULE D'INTERVENTION METAMKINE (performance group working with films and sound)".

Один из лучших европейских лэйблов электроакустической музыки (от электронно-импровизационной до musique concrete), Metamkine был основан в 1989 году на юго-востоке Франции музыкальным активистом и композитором musique concrete (или acousmatic music, как ее еще называют) Jerome Noetinger для пропаганды всех форм свободного художественного выражения, год спустя всецело сконцентрировавшись на собственно музыке. Раннее Noetinger был известен по своей работе с французской группой Lieutenant Caramel, которая в течении 10 лет, вплоть до своего распада, являлась значительной фигурой среди молодой генерации musique concrete, используя коллажированную музыку совместно со spoken word, а также историческое наследие прошлого, как, например, написанную к 500-му юбилею известного французского католика и писателя Рабле пьесу "L'Enfer est un Petit Debut" в слиянии с реквиемом Eric'a Satie "Mess des Pauvres" и реминисценцией "Реквиема" Michal Chion, являя слушателю необычную смесь религиозных текстов с электронными пассажами. Noetinger продюсировал группу, а несколькими годами позже и другой проект - Krackhouse.

ACHTUNG BABY!: EXCEPT YOU/YOUR CREATION' PERSONAL INDEPENDENCE AND DEVELOPMENT, YOU PERSONAL INTEREST AND LOVE TO THIS SORT OF MUSIC, WHAT WAS THE GENERAL IDEA FOR YOUR LABEL' START, HOW LONG TIME AGO AND WHAT ABOUT METAMKINE INDIVIDUAL CREATIVE PRINCIPLES?

JEROME NOETINGER: The label started in 1989, but things really start in 1991 when I've decided to concentrate most of my time on these activities. Metamkine is a non profit organisation, I'm not paid for all this work. Of course it give me a lot of pleasure to do it but the main idea is to give people the opportunity to discover all these non commercial musics. If people don't listen to music, then music doesn't exist.

Будучи композитором электроакустической музыки, Jerome Noetinger позднее создал mail-order distribution company, специализирующуюся на данной музыке, впрочем как и ряде экспериментально-импровизационных работ, как например, AMM, Jim O'Rourke или Derek Bailey, "which encompasses the studio-based magnetic tape manipulations of musique concrete as well as live and recorded electronic music" (The Wire), сегодня известный всему миру. Обширный каталог Metamkine включает записи выходящих за рамки коммерческой музыки лэйблов INA/GRM, GMVL и Collectif & Cie, как и Empreintes Digitales и Acteon, активно сотрудничая с легендарным канадским экспериментальным лэйблом DIFFUSION i MeDIA из Монреаля, основанном в 1989 Jean-Francois Denis, специализирующимся на медиа-продукции и имеющим подразделения "DIGITALes" (для электро) и SONARt (для радиофонии и студийной инструментальной музыки), и продолжая поиск людей и организаций, активно работающих в области современной музыки.

ACHTUNG BABY!: WHAT IS MODERN INNOVATIVE SOUND FOR YOU NOW?

JEROME NOETINGER: I really don't care about this idea. Sound is sound. What does it mean modern innovative? I mean you can create wonderful sounds with a violin, a saxophone soprano or a tape or a computer. They all are modern in a way. But it's not the important thing. The most important point is the listening. That is one of the starting point of musique concrete.

Noetinger также является со-редактором эклектичного специализированного журнала "Revue & Corrigee", регулярно публикующего обзоры и интервью с композиторами "конкретной музыки" самого широкого спектра - от бельгийского лэйбла Sub Rosa до сподвижника La Mont Young'a, легендарного композитора-минималиста Tony Conrad. С некоторых пор Metamkine продюсирует уникальную серию 3" мини-CD musique concrete, представляющую широкий выбор творческих исканий таких композиторов и музыкантов как Luc Ferrari, Michel Chion, Ralf Wehowsky, как и самого Jerome Noetinger, вербуя новые категории слушателей для данной музыки.

ACHTUNG BABY!: WHAT DO YOU REALLY THINK ABOUT NEXT EXPERIMENTAL SEARCH AND EXPERIENCES WITH SOUND, FORMS, COMPOSITIONS? IN YOUR PERSONAL OPINION, WHAT DO YOU THINK ABOUT NEXT DEVELOPMENT FOR EUROPEAN EXPERIMENTAL MUSICAL CULTURE? ALSO, MODERN TECHNOLOGY -- WHAT IS IT FOR YOU, FOR YOUR CREATIVE IDEAS' REALISATION AND FOR YOUR SEARCH AND PERSONAL DISCOVERS?

JEROME NOETINGER: Difficult to answer. I'm not a prophet. We will see what will happened in the future. Anyway at the moment I feel some kind of family: people interested in very minimalistic compositions, people acting in the field near techno music (and not so near, of course), people creating soundscapes for our new technologyc society and people building their own sound world, sound poetry. But it's true that some language have changed with the new technologies, the computer give you the possibility to create new kind of compositions.

Personnaly I don't work with a computer because I don't need it. May be it will come later. The very important thing is that everyone should have the choice.

Серия получила заголовок "Collection Cinema Pour L'oreille" (Cinema For The Ear).

"INSTEAD OF BRINGING OUT RECORDS WITH THREE OF FOUR PIECES ON THEM, WHICH DOESN'T ALWAYS SET THEM OFF TO ADVANTAGE, I GET EACH COMPOSITION STAND ON ITS OWN, LIKE A BOOK OR A FILM..." (THE WIRE).

"COLLECTION CINEMA POUR L'OREILLE" - прекрасная коллекция поэтически эмоциональной musique concrete, представленная в уникальном коллекционном формате 3-дюймовых мини-CD с максимальным звучанием 21 минута, выходящая на Metamkine с 1993 года. Заголовок "Кинематограф для слуха" подразумевает нечто визуальное, но образы виртуальные и нефиксированные, субъективные для слушателя и способные всецело сконцентрировать его на погружении в мир смутных ассоциаций и фантазий самой музыки.

ACHTUNG BABY!: YOUR CREATIVE CONTACTS AND RELATIONS WITH YOUR MUSICIANS, WHAT'S A MAIN, GENERAL PRINCIPLES FOR YOUR SERIES' SELECTION, WHAT ABOUT "COLLECTION CINEMA POUR L'OREILLE"' HISTORY?

METAMKINE: I ask musicians to create piece for my collection or I ask them for older piece that I really like. Sometimes people contact me directly with music. My idea with this collection is to present the different aesthetics of the musique concrete. I want to have new and old piece. I want people to understand that musique concrete is still alive 50 years after her beginnings. All the piece I produced are pieces that I like and believe in.

 

Игорь ВАГАНОВ

20 October 1997

Rives, France - Russia

* с использованием информации Vital (Голландия) и The Wire (Британия)

фото: Thierry Passerat/The Wire

СONTACT:

METAMKINE, 50 PASSAGE DES ATELIERS, 38140 RIVES, FRANCE