CONTRASTATE: В ПОИСКАХ СОБСТВЕННОГО "i"
"Contrastate exists for our own pleasure, and we also hope that other people enjoy our products. As well as that, Contrastate exists as a vehicle for our own thoughts, ideas and interests. Whether it is Eastern Europe, or nightmares surpassing the limits of madness. We do not intend to preach, only comment on certain aspects or events. Whether other people will come to the same conclusion as us on our ideas (on Eastern Europe for instance) is neither here nor there, but the main thing is that hopefully we have induced some sort of response".
(*из интервью, взятого Phil Taylor, EST, Британия).
Contrastate "Mort Aux Vaches" (Staalplaat)
Два года назад в интервью американскому электронно-индустриальному журналу Audio Drudge музыканты британского экспериментального проекта Contrastate Stephen Meixner и Jonathan Grieve подробно поделились опытом живого выступления в радиоэфире голландской национальной радиостанции VPRO в рамках программы "Grand Disco Classique/De Avonden" в октябре 1995 года, которое в начале следующего, 1996, года увидело свет как очередная работа известной серии лэйбла Staalplaat "Mort Aux Vaches". Изначально созданная как студийная группа, незадолго до этого после долгого четырехлетнего перерыва вновь вернувшаяся к живым концертным выступлениям на фестивалях Deadly Actions во Франции и 2 Days Of Agony в Карлсруэ, позже реализованном в двухкассетном боксе немецкими Art Konkret / Tesco, музыканты Contrastate рассказали о всез проблемах, связанных с тем памятным эфиром, включавшем интервью и некоторый сымпровизированный там же в студии материал. Даже не пытаясь воссоздать ранее записанные работы, они заново записали отдельные сэмплы звучания инструментов - флейт, гитар, перкуссий и вокала, и контролируя саунд, смешивали и сэмплировали их прямо в живом эфире. Зная высокую требовательность к точности исполнения собственных работ, можно себе представить, насколько трудной была стоящая перед Contrastate задача. Думается, лишь точность распределения ролей в группе, внутренней звуковой дисциплины и автономность работы позволяют Meixner и Grieve добиваться всегда такого ошеломляющего результата, как сегодня хорошо известные и высоко почитаемые альбомы Contrastate "i", "Throwing Out the Baby With the Bathwater", "A Live Coal Under Ashes", "Seven Hands Seek Nine Fingers", к которым в 1996 добавилась еще одна захватывающая интригующая глава истории проекта, под заголовком "Mort Aux Vaches" в память невинно обреченным животным, тиражом 500 экземпляров, оформленная - против обыкновения - Rob Meerman (сами Contrastate долгие годы сотрудничают с Ben Hughes и своим немецким другом по имени Stone, чьи работы регулярно украшают их релизы). Еще одна примечательная деталь: новая работа Contrastate в рамках серии Mort Aux Vaches (дословно - "смерть коровам" - лозунг французских гошистов против произвола полиции во времена "Красного мая") вышла в свет одновременно с продолжающейся в Британии эпидемией коровьего бешенства, огромная часть которых пошла под убой. Не является секретом и тот факт, что Contrastate всегда активно интересовались социальными проблемами и политикой; следы данного интереса можно обнаружить на большей части их альбомов ("Throwing Out the Baby…", к примеру, обязан заголовком статье Jurgen Habermas о политическом консерватизме ("The British have always been quite conservative in their outlook, and tradition has always played an important part in British culture," - EST), а "A Live Coal Under Ashes" - их интересу к политической и социальной структуре Восточной Европы.
По традиции, работа Contrastate представляет весьма персональные тексты и большую часть вокальных партий Grieve, и оригинальные идеи, концепцию миксинга и продюсирования Meixner'а. ("We prefer to start with a general theme (or concept if you like). It helps to focus the mind on the songs and give them a direction. […] I'm certainly not interested in having so called "shocking" artwork."). Третий, недавно примкнувший к группе участник, Stephen Pomeroy, ведет большую часть перкуссионной работы, а также помогает воплощать звуковые идеи Meixner'a и Grieve технически.
Пройдя череду участия в рок и панк группах ("Music does not live independently from what is happening elsewhere…"), театральных перфомансов (в которых также принимали личное участие - Stephen писал музыку, а Jonathan - сценарии), и увлечение музыкой Whitehouse, Laibach, Ramleh, Foetus и Glenn Branca, отыграв в Женеве несколько нойз-индустриальных концертов, Contrastate сохранили эстетику театрализованного гротеска, объединив его с собственными представлениями о форме живой акустики, призрачного эмбиента, импровизации, нойз-сэмплов, электроники и провокационности на разносторонних путях понимания и созидания музыки.
"Philosophicallyour ideas started to develop towards wanting to create music that was critical of itself and in a kind of state of permanent revolution, hence the name Contrastate, something which is able to remain in a state of flux whilst maintaining a recognizable identity…"
"Contrastate - это больше, чем простая коллекция песен и звуков, но почему ты используешь эти звуки и какого эффекта ты от них хочешь добиться. Это создание эмоции, чувства, смысла, говорящего о чем-то," - подводят итог музыканты. Несмотря на их достаточно прохладное отношение к любым попыткам определения их творчества и самому термину "экспериментальный" ("I use the term "experimental" because we are not an industrial or noise band. Also, we are experimental in the sense that we like trying different ideas, different ways of recording and different ways of using instruments…"), их 40-минутная работа на "Mort Aux Vaches", включающая пять условно обозначенных композиций, представляет единую цепь эксперимента на путях развития собственного индивидуального звукового и поэтико-текстового видения темных сторон человеческих эмоций, бескомпромиссных гулких текстовых пространств, плавно ниспадающих в drones колебаний, эхо noise-коллажей и петель, cut-ups, сэмплов. По всей протяженности напряженного безысходного повествования, резонирующего местами клаустрофобией вспышек рефлексии, электро-атмосферных гулов, воспаленного воображения, едва уловимых фрагментарных воспоминаний, тонущих обратно в сновидениях, анархической кастрации текстовых циничных и пафосных вокализациях Grieve'а, каких-то вибрирующих колебаний, электро-акустичеких спиритуальных эмбиент-технологических затмений, радио-хроники обрывков речей, раскачивающихся скрипящих стальных опор, звучания флейты, колоколов, виолончели, статичного агонизирующего гула и революционного эпатажа, Contrastate в очередной раз рождают некую алхимическую формулу социальной коррекции и индивидуального выживания в современном деградирующем обществе - вне его господствующих систем и организованной религии - философский и спорящий, спорный и непримиримый, внутренний голос одинокого человека на подмостках современного театра Жизни. И если выйти за рамки привычных определений, это можно было бы назвать нынешним технологическим блюзом на фоне драматической абсурдности общества, с решительным гротеском отражающимся в работах британского коллектива. Ныне находя развитие также в их собственном лэйьле Black Rose Recordings, перевыпустившем недавно ранние опыты группы, и их индивидуальных проектах, как реализованный в 1995 году на Iris Light совместный альянс Stephen'а Miexner со Steve'ом Pittis (Splintered, Dirter Promotions) - Band Of Pain или одной из последних работ Contrastate с The Tiger-Lillies.
"The new areas concerned will depend on our interests and ideas at the time of recording. […] Our initial outlook and goals have changed, that is because of the usual reasons, working within limitations and realizing what just is possible, trying things out and learning from our mistakes. I think Contrastate is still in its infancy, so in fact many of the goals that we originally held still haven't been fulfilled…"
Igor Vaganov
с использованием EST (Britain), Audio Drudge (USA).
more info - http://www.hyperreal.com/zines/est/intervs/contrast.html
CONTRASTATE DISCOGRAPHY
Release Date(s) | Title | Format(s) | Label |
1989 | "Seven hands seek nine fingers" | Lp | Black Rose Recordings, [UK] |
1990/1995 | "A thousand badgers in labour" | Lp/Cd | Black Rose Recordings, [UK] |
1991/1993 | "i" | MC/Cd | Functional Organisation, [Germany] |
1992 | "A live coal under the ashes" | Cd/Lp set | Tesco Organisation, [Germany] |
1993 | "I am a clown collecting moments..." | 7" single | Dying Earth Records, [UK] |
1993/1996 | "English dnbers" | 7"/Cd-ep | Dirter Promotions, [UK] |
1995 | "Throwing out the baby with the bathwater" | Pic disc set | Tesco Organisation, [Germany] |
1995 | "Throwing out the baby with the bathwater*' | Cd | Functional Organisation, [Germany] |
1996 | "Goodbye great nation" (with The Tiger Litlies) | Cd-ep | Black Rose Recordings, [UKJ |
1996 | "Mort aUX Vaches" (Live radio session) | Cd | Staalplaat, [Netherlands] |
1997 | "Under the line laying North" | 7" single | Fourth Dimension, [UK] |
Compilations | |||
1989 | "Rap n crack" | Cassette | Dedali Opera, [France] |
1991 | "Tri-bu 2" | Cassette | Dedali Opera, [France] |
1991 | "Agnomean haignomean" | Lp | Johnny Blue Rec„ [Portugal] |
1994 | "Festival - Karlsruhe" (Live recordings from festival) | Cassette boxset | Tesco Organisation / Art Konkret, [Germany] |
1995 | "Invisible domains" | Cd | Malignant Records, [USA] |
1997 | "Four years in thirty seconds" | Lp | Dirter Promotions, [UK] |
1997 | "Tulpas" | 5Cd set | Selektion, [Germany] |
1997 | "The dark ages" | 2Cd | Arborlon Music, [Germany] |
Selected review quotes.
A
thousand badgers in labour "People who have until now desperately sought this record will be relieved. Here is the CD version of a work that one can only describe as brilliant " [Sigill Nr. 9, Germany] " ...Simultaneously, there is someihing seemingly v. sinister afoot here, creating an album that sucks itself into a virtually schizophrenic state. " [Grim Humour, UK] |
|
"i" "....home to Contraslate's most bizarre construction, the deviant polyphony of The rite of Birth, a multi-tracked, multi-vocal hymn quite unlike anything you will have heard before. " [EST, UK] |
|
A
live coat under the ashes "One of the high points of the year.....and I think that in ten years time one will not have forgotten this release. " [Sigill Nr. 2, Germany] "The CD's five tracks further demonstrate that Contrastate have no contemporaries and need not fear imitation....Each track is a self contained world of sadness, of anger, of desperation and the music paints an emotive picture of modern society without vision... A masterpiece of sound poetry and highly recommended. " [Music from the Empty Quarter, UK] |
|
l
am a clown collecting moments (and other chocolates) "A very bizarre release from the excellent Contrastate. Their trademark dark atmospherics have been abandoned in favour of samples, distorted vocals, noise and a rather tuneful guitar.... altogether creating an abstruse collage of sounds. Great stuff." [Mecano, UK] "Yeah - Contrastate have defittitety confirmed they have a sense of humour and very refreshing it is too -nice one lads. " [Audion, UK] |
|
Throwing
out the baby with the bathwater "Filmic and deeply atmospheric. Contrastate succeed in pulling your consciousness into an altered state that's simultaneously warm & alluring yet disturbing and seeped in paranoia. Little else comes close to the kingdom that Contrastate rule. " [Fourth Dimension, UK] "Unquestionably ranks as one of 1995s finest recordings...if not the finest....Contrastate are truly without comparison and remain masters of their trade. "[Audio Drudge, Summer 1995, USA] |
|
Goodbye
great nation "New release from, without doubt, one of this country's presently most diverse, challenging & indeed, inspired groups. " [FD, UK] "....is exactly the sort of characteristically British unclassifiable adventurousness that I've come to expect from Contrastate." [EST UK] "A combination in sound that is entirely unique, and perhaps also the only suitable approach to strikingly comment on the present tragi-comic state of the British nation. Let there be no doubt about it - Contrastate re-confirm their status as the top ambient project of the nineties. " [TDR, Belgium] |
EVENTS
1988 | Live
at La Cave, Geneva, Switzerland. An extreme underground performance that made Swiss Radio talk about two Englishmen blowing their guitars. |
1989 | Live at Club Moral, Antwerp, Belgium. |
1989 | Live radio session for Flemish Radio, Belgium. |
1993 | Live
at Club Subway, Karlsruhe, Germainy. Mixing live acoustics and electronics, this concert was reviewed in the German magazine Sigill as a long awaited performance which everyone attending would remember for the rest of their lives. This performance resulted in a spontaneous ten minute ovation. |
1994 | Live
in Potsdam, Germany. For this concert Contrastate were specifically invited to perform in Potsdam. just outside Berlin. The event was sponsored by the German government. |
1995 | Live at Jackson's Lane Theatre, London, UK. |
1995 | Live at the Deadly Actions Festival, Lille, France. |
1995 | Live
radio session for VPRO (Dutch national radio), Amsterdam, The Netherlands.
An exclusive 45 minute Contrastate broadcast which was released on Cd in 1996 as "Mart Aux Vaches". |
1997 | Live
at Club C.U.B.A., Muenster, Germany. A review of the concert in the German magazine Auf Aubwegen, Nr.22 - Summer 1997 described this performance as one in which Contrastate confirm their reputation as one of the best live acts from the experimental music scene. |
1997 | Live
in Erlangen, Germany. Played live at the Ertangen Festival with U.S.A. artists Illusion of Safety. Daniel Mensche, and the Berlin based performance artist and sculptor C O Caspar.Contrastate`s dynamic multimedia show was extremely well received. |
1997 | Live at the Festival Musiques Ultimes, Nevers, France. |
Contact:
Black Rose Recordings, P.O.Box 4581, London SW6 4YE, England